2007-10-19

4+4+4 = 2tim 30min 47sek mumma

Kommit en del schysst musik på sistone, passar på att sammanfatta dessa lite snabbt.

Foo Fighters - Echoes Silence Patience and Grace
Dave Grohl & Co tillbaks i storform. Ren o skär rock'n'roll glädje. Så nära happy-music man kommer i min skivsamling. Mycket bra. Betyg: 4 everlongs av 5 möjliga.

Kent - Tillbaka till samtiden
Första skumningen av denna plattan lämnade en lite frågande, men man kan ju inte bara skumma en Kent-låt. Sista minuten av en låt kan skilja sig rätt rejält från hur första minuten av den låten lät. Så oxo här, på de allra flesta låtarna. Perfekt höstplatta. Egentligen bara 2 låtar som jag hoppar över lite då och då, Ingenting (lyssnat sönder den sen singeln kom) samt Sömnen (som är ganska sömnig och aldrig riktigt lyfter.) Bästa spåren; Berlin, Columbus & Generation Ex. Betyg: 4 psykbunkrar av 5 möjliga.

Radiohead - In rainbows
Liksom Kent-plattan kan man inte skumma igenom Radiohead. Stuket är till viss del ganska likt Kent, liknande basgånger, små trevliga syntslingor och ganska lågmäld sång. Fast allting skruvat lite till. Thom Yorke sjunger väl, som vanligt iofs, ganska otydligt, hans röst fungerar snarare som ett extra instrument och bidrar till ljudbilden, på ett positivt sätt. Gillar även denna platta starkt. Och bara det faktum att du själv kan sätta vilket pris du vill ge för plattan och dessutom låta bandet få hela pengen utan mellanhänder borde innebära köptvång för de flesta. Snåla inte nu. Minst 4 pund har ni råd med! Betyg: 4 kryp av 5 möjliga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur mycket jag än vill kan jag inte hålla med om Kent. Jag ger den 2 torra Bono av 5. Lite för stelt, tråkigt och segt. Och det kommer ändå från mig som borde uppskatta det "synthiga" enligt alla recensenter. Vi är i alla fall ense om att Sömnen är i särklass sämst. Flera av låtarna får mig att tänka på Adolphson & Falk. Skumt. Gillar Elefanter en hel del annars.

Unknown sa...

Tycker fortfarande att du har fel. Du borde åka med mig i bilen en morgon med Elefanter eller Berlin på jättehög volym så skulle du förstå! :-)