2008-09-25

Musikkontraster

Lite ny svensk musik från gårdagen och man kan väl säga att det spretar lite. Med andra ord en spännande musikdag att se fram emot. Man ska inte låsa sig vid en genre. :-)

Först ut är Hello Saferide med sin nya platta More modern short stories from Hello Saferide. Gillar hennes små underfundiga texter som inte följer den vanliga hjärta-smärta-formeln. Nedan ses videon till första singelsläppet från denna plattan, Anna.


Vi följer sen upp detta med ett band som är helt nytt för mig, Amon Amarth som även de släppt en ny platta, Twilight of the Thunder Gods. Så från Hello Saferides ganska lugna indiepop om vardagsbetraktelser hoppar vi till Amon Amarths death metal om vikingar och massivt growlande. Ett hopp som heter duga. Inte vanligtvis min cup-of-tea, men verkar lovande att ha i lurarna när man kodar. Nedan har vi titelspåret, Twilight of the Thunder Gods. Borde iaf vara något för Dr Bengus.


Detta kryddas sen med något som enligt id3-taggarna kallas för melodic death metal, nämligen Sonic Syndicates nya platta, Love and other disasters. Har inte hunnit lyssna så mycket där än. Första videon från den plattan nedan, låten Jack of Diamonds. En video som jag tror Mr Nifty uppskattar.


Så, där har ni min lyssningsplan för idag och imorgon.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar du Annika Norlin solo med? Själv är jag ingen störra fantast men hon är väl duktig i sin genre.

Amon var... intressanta :-)

Har inte hört så mycket av Sonics nya. Förra plattan hade en del guldkorn. Har du hört hela?

Unknown sa...

Solo o solo, hon är väl solo både som Säkert och som Hello Saferide, men som svar på frågan. Ja! Tycker framförallt att hon har väldigt sköna texter.

Amon är lite som det är, som sagt genren inte riktigt min cup-of-tea, men tyckte att en del av låtarna var helt ok.

Jo, har väl hunnit med hela Sonic, iaf en lyssning. Helt OK det med.

Anonym sa...

Nja... Hello Saferide är väl ett band? Bl a Maia Hirasawa (som inte heller är min kopp med te) är ju med där.

Unknown sa...

Hello Saferide är Annika Norlin på engelska och Säkert! är Annika Norlin på svenska. Inget annat!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hello_Saferide

Anonym sa...

Kolla då in denna! http://en.wikipedia.org/wiki/Hello_Saferide

Anonym sa...

Jag vann! Mouahahahaha! ;-)

Unknown sa...

Du har inte alls vunnit, hänvisar till hemsidan, http://www.hellosaferide.com

Hello Saferide ÄR ett enmansband!

Anonym sa...

OK. På skiva ett enmannaband men live med Maia Hirasawa och ett gäng till. Enligt www.hellosaferide.com:

"As you may or may not know, Maia and me are coming to Brazil! We’re touring with Love Is All and Suburban Kids With Biblical Names between September 14 and 23. (Exact dates coming soon.)[...]Jens, Fredrik, Maia, Per-Olof and tour manager/sound boy Magnus meet up with us."

Unknown sa...

Victory! :-)

Anonym sa...

Jag skulle mer säga oavgjort ;-)