2008-07-08

Filmtajm

Plötsligt händer det! Har faktiskt sett lite film under senaste veckan och då pratar vi ett par DVD som vi haft på hyllan hemma ett tag. De 2 första är sådana man fått med nån kvällstidning. Kanske inga Dr Bengus, Mr Nifty eller Parvan filmer direkt, men nu är det inte bara jag som valt dem och tittat. Av nedanstående filmer så är det bara en som stått på min att-se-lista sen tidigare.


Dr T och kvinnorna - (2000) - Sett till startfältet i denna film så hade jag förväntat mig mer. Richard Gere, Shelley Long, Tara Reid, Farrah Fawcett, Liv Tyler, Helen Hunt, Laura Dern samt Kate Hudson är ju annars ett på pappret ett OK startfält för en lättsammare komedi av det här slaget. Men det här var det rörigaste, mest osammanhängande samt vimsigaste film jag sett på mycket länge. Det skulle vara lite komedi lockade inte till många leenden ens. Betyget blir 1 klen gynekolog av 5 möjliga.


The Wedding Date - (2005) - En film nästan helt utan, iaf för mig, kända namn. Debra Messing som spelar huvudrollen är dock mer känd som Grace i Will & Grace. Jag har inte ens hört talas om filmen tidigare. Detta var en ganska småtrevlig komedi som man iaf kunde småskratta till då och då. En lagom lång film dessutom för genren, 85 minuter bara. Jack Davenport från Coupling är oxo bra. Lite samma vimsiga karaktär som i just Coupling. Betyget blir 2 helt ok gigolos av 5 möjliga.


Sideways - (2004) - Fick väldigt bra kritik för några år sen och detta är då den av dessa filmer som stått på min att-se-lista ett tag. De båda huvudkaraktärerna är gamla college-polare och nu ska den ene gifta sig. Den andra tar då med honom upp till sina gamla hemtrakter i vindistrikten för att äta och dricka gott samt spela golf under en knapp vecka innan bröllopet. Dock är killen som ska gifta sig mer intresserad av att rumla runt de sista dagarna som ogift något som givetvis skiter sig. Kanske lite seg i början men på det hela taget en mycket trevlig film, lite annorlunda, inte de vanligaste klicheerna samt en del skratt. Betyget för Sideways blir 4 Pinot Noir viner av 5 möjliga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

1. En film med Richard Gere kan A-L-D-R-I-G vara intressant hur bra de andra skådisarna än är. Basta!

2. Debra Messing är grymt snygg. Anette diggade Will & Grace och jag stödtittade mest för att Grace var så snygg. Och nu har du lärt mig vad hon heter. Gutt :-)

3. Är oxå liten smånyfiken på denna. Tror dock jag får svårt att få med mig Anette på den så framtiden får utvisa. Kul att den var bra iaf!

PS. Du såg väl inte filmerna på tjock-TV utan bioljud på altanen!? DS.

Unknown sa...

1. Börjar inse det!
2. Håller med! Visste inte heller vad hon hette.
3. Bara man inte förväntar sig en action-rulle för det är det verkligen inte.

PS. Nej, såg den på tjock-TV utan bioljud i vardagsrummet. Bioljud existerar inte i vårt hus någonstans och ingen av filmerna byggde på maffigt ljud heller. DS.