2008-12-29

Spotify m.m.

Patric har redan skrivit det mesta om detta men ändå. :-) Fick av en gammal kollega en invite till Spotify veckan före jul. Fattade först inte grejen eftersom jag missat väsentliga delar av gränssnittet så jag hittade ju ingen ny musik utifrån mina egna favoriter. Men när man väl fått grepp om programmet så är det väldigt lätt att fastna. Tydligen var den fråga de fick mest efter lanseringen var om möjligheten att skrobbla och istället för att lösa detta via plugins och dylikt byggde de in det direkt i programmet och släppte en uppdatering ganska omgående. Inget att tveka på längre då, Spotify är numera mitt musikprogram. Dessutom fungerar det alldeles utmärkt genom proxyn på jobb med. Än så länge i alla fall!

Tyvärr har jag inte hunnit sitta så mycket med det här hemma under julledigheten som jag skulle vilja dock och tyvärr har jag inga invites att dela ut eftersom jag själv bara kör gratisvarianten.

På tal om musikprogram så funderar jag även på att byta ut iTunes mot Songbird. Songbird bygger på samma plattform som Firefox och Thunderbird. Men har inte hunnit titta så mycket på det så jag vet inte om skrobbling fungerar för själva iPoden. Det finns en plugin för det för musik som man lyssnar på direkt i programmet dock. Men har som sagt inte hunnit titta så mycket på det än.

På tal om skrobbling... På Last.fm hittar ni resultatet av mitt skrobblande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Songbird verkar intressant. Ska helt klart flukta in det. Bra tips!

God fortsättning på julen förresten :-)

Unknown sa...

Detsamma!