2009-02-27

Gamla bilar del 2

Vi börjar med lite uppföljning på gårdagens bilproblem. Precis bakom Frukthuset på Bergåsa, nere i backen ligger tydligen en bilverkstad, Bergåsa Bilar. Gick ner dit strax innan lunch för att se om de kunde hjälpa mig. Och det kunde de. Tog inte många minuter. Priset, 250 pix, och då slapp jag göra ett dugg själv. Gick säkert direkt till kaffekassan. Eller till cigg-kassan för sautan vad de rökte därinne! :-)
Så till dagens lilla happening. Halvvägs till jobb imorse tyckte jag mig se rök sippra upp framme vid motorhuven. Va fanken nu då? Tog mig iaf fram till jobb där det visade sig vara slangfästena på kylaren som var oerhört varma och rök. Var tydligen lampan för kylarvätskepåfyllningen som blinkat ett tag.

Fyllde på en liter kylarvätskan som jag lägligt hade liggandes i handskfacket, startade bilen för att få lite cirkulation på vätskan och kyla ner det hela. Gick sådär! Var tydligen hål på den slang som förde kylarvätskan till kylaren så allt rann ner på marken.

Det var dock inte värre än att jag vågade stänga motorhuven och gå in på jobb. Har dock haft funderingar på hur jag skulle ta mig hem och dessutom få hem bilen i obrunnet skick. Det slutade med att jag fyllde 6 halvliters flaskor med vatten på jobb som jag tog med mig för att kanske kunna använda till nåt och sen chansade jag på att jag skulle klara mig hem.

Lyckades ta mig hem utan att behöva stanna till nångång och det började inte ryka förrän jag nästan var hemma. Använde alla vattenflaskorna sen för att kyla av det hela.

Det är alltid ett litet äventyr att köra den röda faran. Det är ingenting för den nyblivne körkortsinnehavaren, det är ett som är säkert. :-)

Inga kommentarer: