2006-11-28

Snabbrecension 2: Amy Winehouse

Amy Winehouse - Back to black

Hade ingen aning vad det var jag gav mig inpå när jag började lyssna på denna plattan. I de recensioner jag tidigare läst stod det saker som sånt som "Lättjazz med HipHop-influenser", "Kaxig", "Slagsmål med en den ene än den andra". På en recension kunde jag läsa;
"Addiction to alcohol, marijuana, sex – just about anything you can get hooked on, Amy has been there, written a song about it, and is now looking for something else to feed her dependency."

Kändes som om det kunde sluta varsomhelst. Till denna plattan är dock HipHop-influenserna borta, jazzen flyttad till 50-talet och som någon recension skrev, pompösa Shirley Bassey arrangemang.

Ge denna 23-åring en chans och du längtar hem till en höst/vinterkväll med regnet smattrandes mot rutan, dämpad belysning och en whiskey i handen. Väldigt skön platta. Lite Norah Jones över det hela fast en mycket "vuxnare" röst.

Bästa spår: "Back to black"

Betyget här kan bara bli 4 jazzbrudar av 5 möjliga.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag vill ha en större bild på henne! Jag kan inte avgöra om hon är snygg eller inte!

Unknown sa...

Är du helt oförmögen att söka själv? :-)

Hon ser ut som en lite bystigare och lite snyggare variant av Baren-Meral!

Unknown sa...

Jag är oförmögen på många olika sätt, dock mest när det gäller pengar!

Om jag inte är helt fel ute så var väl "baren-Meral" inte överdrivet snygg? :)