2007-07-05

Nostalgi


Den allra första dator som jag fick möjlighet att fippla lite med var en Sinclair Spectrum som Tidningen M3 nu listar på plats 98 över tidernas coolaste prylar. Fick dock aldrig en egen utan lånade den, eller rättare sagt de för jag lånade 2 olika, av en klasskamrat. Den första hade egentligen bara 1K minne, men en arbetskamrat till kompisens farsa hade byggt ut den till hela 8K. Dessutom hade den nån form av touchknappar som var helt värdelösa att skriva på.

Den andra var som bilden visar lite mer avancerad. Mer minne och dessutom gummiknappar som var betydligt lättare att skriva på. På dessa fantastiska maskiner skrev jag mina första små programsnuttar i basic.
10 print Hej
20 goto 10
Hade bl.a. koll på min första bankbok via detta. Dock med lite fusk då det mesta var hårdkodat men jäkligt snyggt snyggt med tanke på förutsättningarna.

För att spara programmen kopplade man dem till sin vanliga bandspelare och helt enkelt spelade in programmen på kassett. För att ladda spelade man upp bandet för datorn. Smidigt! Gällde att hålla koll på var på bandet ett visst program började och slutade. Man fick iaf upp ögonen för det som blivit ens levebröd.

En annan kul sak är att jag är uppväxt precis utanför Malmö, med åkrar runtomkring och på hösten när det tröskas kommer mössen ofta in i husen vilket det även gjorde detta år. Tydligen hade jag även haft påhälsning på mitt rum för när jag plockade fram den senare av datorerna från stereobänken där den låg instoppad för att lämna tillbaks den så hade mössen gnagt på en del av knapparna. Som tur var gjorde det inte så mycket! :-)

Inga kommentarer: