2008-10-30

En torsdag i Amsterdam


Dagen började med att jag fick stryka en skjorta på en av jordens minsta strykbrädor, skjortan kasade av hela tiden. Aldrig kul att stryka. Kom inte iväg från hotellet förrän 08:20 för att jag frukost. Framme vid kurslokalen prick 09:00. Fortfarande ont i högerfoten från igår.


Kursen slut vid 17-tiden, gav mig ut på stan på jakt efter presenter till barnen och nåt att äta. Foten kändes ok när jag gav mig av men började ömma igen efter några minuter. De har redan påbörjat julpyntningen av en av de stora shoppinggatorna. Lite tidigt om ni frågar mig.

Gick och gick, foten gjorde ont och axlarna har oxo börjat göra sig påminda efter att ha släpat runt på ryggsäcken med dator, kamera m.m. i. Hittade till slut en leksaksaffär så de viktigaste presenterna är avklarade. Fortsatte att gå i affärer innan jag hittade nåt ställe att äta på. Blev italienskt idag med, fast pizza. Blev en Pepperone. Stark som tusan, men god. Satt som en smäck. När jag reste mig för att lämna pizzerian krampade båda vaderna lite efter allt promenerande. dessutom visade sig när jag skulle gå mot hotellet att jag hade gått ända ner till centralstationen. En bra bit hem mao. Klockan hade dessutom hunnit bli 21.00.

Snett mitt emot pizzerian låg denna lilla specialshop. Sett ett par andra tidigare med där man kan köpa magic mushrooms o.s.v. Fattar inte heller att det kan finnas så rackarns många coffeeshops. Rätt rejäla rökdon en del sitter med inne på dessa. Sneddade genom Red Light District idag igen, lite senare än vanligt och lite annat folk ute så här dags. Lite mindre turistgäng. Känns fortfarande lite absurt.

Hemma på hotellrummet igen vid 21:30-tiden. Tog mig bara 4.5 timme att ta mig från kurslokalen typ 800meter bort till hotellet idag. Inte undra på att man blir öm i kroppen. Men man är inte ute och reser så ofta så det gäller att passa på att se sig omkring lite.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fullt seriöst är det ju vansinnigt att ett land som är så likt oss på vissa sätt säljer droger både öppet och lagligt.

Unknown sa...

Men lika fullt seriöst så tror jag inte att Holland har större drogproblem än Sverige. Det är ju inte alla droger som är tillåtna och de som är tillåtna får man inte röka var som helst. Jag har inga problem med det iaf.