2008-10-29

Tiramisu

Det tråkigaste med att åka iväg själv är vad man ska hitta på om kvällarna. Förutsättningarna varierar ju förstås med var man är. Men principen är densamma. Hittills har jag i princip spenderat kvällarna på hotellrummet. Äta nåt lätt ute på stan (igår blev det Burger King), köpa nån dricka och lite snacks och sen till rummet.

Men ikväll tänkte jag ta tag i mitt liv lite och gå och äta nåt ordentligt. Fastnade för en italiensk restaurant som jag passerat lite tidigare på min stadsvandring. Sagt och gjort, blev en brödbit med olivpesto, en lasagne alla Romana och till det ett glas husets röda. Helt OK. Till detta la jag sen en liten dessert, Tiramisu (mer om detta längre ner), och en kopp Cappucino. Notan slutade på Euro 30. Men som sagt ganska trist att sitta på restaurant själv.

Men så åter till Tiramisu. Jag och en arbetskamrat var i London på en kurs för lite drygt 8 år sen och vi var ute och åt på en italiensk restaurant även där och avslutade där med en Tiramisu till efterrätt som var gudomligt god. Har sen provat denna lilla italienska pärla lite varstans, men ingenstans har jag kommit ens i närheten av den i London den gången. Nedan följer en liten lista i godhetsordning över de Tiramisuer som satt sig i minnet.

  1. London år 2000
    Den gudomliga! Den ouppnålige verkar det som.

  2. Radda in Chianti, Italien, år 2008
    Tiramisu i form av gelato (italiensk glass). Fruktansvärt god.

  3. Amsterdam år 2008
    Kvällens variant, helt OK, dock inget man gick ner i spagat av.

  4. Florens år 2008
    Plats 3 eller 4 kanske egentligen kvittar, men Florens-varianten får fjärdeplatsen pågrund av sitt hutlösa pris.

  5. Malmö år ~2002/2003
    Italiensk restaurant i Malmö. Helt dränkt i nån sorts sprit. Helt oätbar.

Inga kommentarer: