2008-10-15

Röntgen

Imorgon, eller idag, beror på hur man ser det, är det då dags för min kranskärlsröntgen och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var det minsta nervös. Första gången jag ska vara med om ett störa ingrepp och varför då inte börja vid hjärtat.

De ska alltså gå in via antingen ena handleden eller via ena ljumsken, hoppas på att mina kärl i handleden är tillräckligt bra så jag slipper raka ljumskarna, och sen gå upp till kranskärlen runt hjärtat, spruta in kontrastvätska och se om de kan se var mina eventuella förträngningar sitter. Sitter de inte alltför konstigt till eller är alltför många sätter de troligtvis in ett armerat litet rör, en s.k. stent, som man sätter på plats i samband med en ballongvidgning.

Wish me luck!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas verkligen allt gick bra utan några komplikationer. Modigt som fasen!

Unknown sa...

Jodå, allt har gått bra. Hasar runt på avdelningen nu med tryckförband om ena handleden (Blev handleden som tur var, slapp dock inte undan ljumskrakningen, men fick göra det själv!), nål i vänstra armvecket och en bärbar EKG-manick på mig. Ska få åka hem imorgon.

Kändes knappt nåt, har mest haft ont i handleden efteråt. Kände dock när slangen kördes upp genom armen. Kändes lite skumt.

Modigt o modigt, inte mycket att be för! :-) (Fick lugnande med!)

Anonym sa...

Gah! Jag är ju nära att svimma bara jag läser om ingreppet. Riktigt starkt och modigt P-O! Jag hoppas verkligen det faller väl ut!