2006-12-08

Ölrecension: Vintage Christmas Ale

Vintage Christmas Ale (Varunr: 11252)
Pris: 25:90 (500ml)

Som jag nämnde i en tidigare postning så var denna öl ett litet impulsköp som jag råkade få syn medans jag som vanligt stod och väntade på att Niklas skulle bli klar med sitt botaniserande bland systemsortimentet.Som ni ser på bilden så levererades ölen i en schysst liten låda. Kan tyckas vara onödigt men det passar bra på en sån här öl som dels är säsongsbetonad och dels levereras i en ganska begränsad upplaga.

Då det erbjöds lite julmat hemma ikväll så passade det utmärkt att knäcka den ene av mina 2 flaskor. Till den lilla mängd julmat jag hann med så passade den riktigt bra och funkade även bra framför TV'n efter maten. Är inte så bra på att urskilja olika smaker men Systemets beskrivning som fruktigt stämmer ganska bra. Väldigt lättdrucket. Kan rekommenderas till julmaten. Den halvmörka bärnstensnyansen gör sig väldigt bra på julbordet med. Det enda jag egentligen har emot den är priset; 25:90 är ganska mycket för en öl, även om det är en halvliter.

Betyget blir 3 starka ölstinna tomtenissar av 5 möjliga

Inga kommentarer: