2007-01-24

Morgonpärs

Hemma föräldraledig idag då sambon åkt till Stockholm för utbildning över dan. Första gången jag har båda barnen själv hela morgonen med allt vad det innebär. De ska båda upp i tid, kläs, ges mat och dessutom pallra iväg till dagis med den äldste, dock med den yngsta oxo i släptåg. Eftersom det var första gången för detta så har man ju inte riktigt fått in morgonrutinerna och som grädde på moset hade det kommit ca 1-1.5dm snö vilket innebär mer påklädning än annars och dessutom ska man hitta de här extra kläderna med, helst utan mat och kräkfläckar.

Den lilla kläddes redan typ 5:45 imorse då jag ändå skulle upp och ge henne mat. Sen sov vi skönt i soffan nån timme till. Vid halvåtta skulle lillkillen väckas vilket gick överraskande enkelt, det var bara att säga att det kommit mycket snö så studsade han upp ur sängen. Sen frukost till honom med, en enkel skål yoggi. När alla, inklusive mig själv var klädda och redo för utgång var klockan 08:25 och tanken är ju att vi skulle vara på dagis vid halv.

Sambon tyckte att vi kunde ta pulkorna dit för lilltjejen älskar ju att åka pulka, den store med iofs, så i med ungarna i varsin pulka och börja dra. Det gick bra i bilspåren ut till stora vägen, där tog det stopp, trottoarerna var det 2dm snö på och gatan var bara asfalt. Gjorde ändock ett tappert försök, vilket slutade med att den lilla åkte upp och ner. Stortjut! Bara att börja bära, tjejen på ena armen och båda pulkorna i den andra. Tappade ena saker efter den andra, ena vanten, "bältet" till babypulkan, andra vanten. Då blev lillkillen ledsen för att det var FÖR mycket snö. Dessutom ringde det mitt i allt, skulle kunna slängt luren i närmsta snöhög!

Framme på dagis typ en kvart för sent, fick inte gå hem direkt utan var tvungen att spela lite bamsespel först, men sen fick vi gå. Chansade på att det skulle gå att dra hem lilltjejen i hennes pulka trots allt, men vi gick på vägen och drog den på asfalten nästan hela vägen, men hon var lika glad för det.

Väl hemma var det dags för min frukost och på veckans GI-matschema stod det havregrynsgröt vars lukt jag har mycket svårt för. Men eftersom jag verkligen går in för det här så var det bara att börja fixa. Har dock aldrig kokat havregrynsgröt i hela mitt liv och valde därför den till synes enkla vägen och försökte koka den i micron. Det gick sådär, bubblade över rejält och gick inte att äta, fick gå över till yoghurt med müsli istället.

Skulle åkt och fixat en ny mobil till sambon nu på förmiddagen, men orkade inte ta tag i det, får se i eftermiddag om jag orkar åka med 2 ungar. Skulle behöva en ordentlig snöskyffel med.

Puh!!

2 kommentarer:

Tobbe sa...

Verkar vara lungt och skönt att inte jobba :-)

Unknown sa...

Inte direkt! Inte en lugn stund! Men den värsta pärsen är nu över och man kan sitta ner en liten stund.